HEEMLAND TIJDINGEN
Amsterdam petitie
Amsterdam Petitie tegen toetreding Turkije tot de EU
gericht aan
regeringsleiders en regeringen, en de inwoners van de Europese Unie
Amsterdam,
augustus 2004
Petitie
Wij
verzetten ons tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie op enig
moment. Er zijn demografische, politieke, economische, culturele,
pragmatische en geografische redenen om Turkije niet te laten toetreden
tot de EU.
Turkije mag een partner met privileges van de EU worden,
geen lid.
Wij vinden het vooruitzicht van toetreding van Turkije tot
de EU van grotere invloed dan de acceptatie van de Europese Grondwet. Elk
EU-lid zou daarom een referendum moeten houden over de toetreding van
Turkije vóór december 2004.
Op dat moment starten namelijk de officiële
onderhandelingen rondom toetreding.
Wij zijn er van overtuigd dat de meerderheid van de EU-burgers zich zullen verzetten tegen de toetreding van Turkije als ze zich
realiseren dat de toetreding ze geen blijvende voordelen biedt.
Integendeel juist, ze zullen zich realiseren dat de toetreding een
bedreiging vormt voor de welvaart, eenheid en stabiliteit van de EU.
Met ons verzet tegen de toetreding van Turkije willen wij
onze diepste zorgen uitspreken over de politieke druk die de V.S. uitoefent
om Turkije te laten toetreden tot de EU.
http://amsterdampetition.bravehost.com/nederlandse%20versie.htm
zie ook http://www.euronational.org/db1.html
Motivatie
bij de Amsterdam Petitie
1 Mei 2004 was een historisch moment in de geschiedenis van Europa toen tien nieuwe landen toetraden tot de EU. Vanaf d
ie dag heeft de EU zo’n 450 miljoen inwoners, verspreid over 25 landen.Het
zal een geweldige uitdaging zijn om een succes te maken van deze toetreding.
Alle nieuwe leden zullen afhankelijk zijn van de financiële en economische
steun van de bestaande netto-betalende leden van de EU.
Alleen
wanneer de economie zich positief ontwikkeld en de binnenlandse kwesties binnen
de verschillende EU landen zoals concurrentiepositie, innovatie, pensioenen,
onderwijs, gezondheidszorg en vergrijzing adequaat en structureel zijn
aangepakt, zullen de EU inwoners bereid zijn de toetreding van nieuwe leden te
overwegen. Op dit moment worden de genoemde kwesties verre van adequaat
aangepakt.
Ze worden
daarentegen juist een steeds grotere zorg.Wij
geloven echter dat de EU niet alleen maar gaat over economische en financiële
unificatie.
Het
gaat tegelijkertijd over het delen van waarden en normen en een cultuur die
primair geworteld is in Griekse, Romeinse, Joodse, Christelijke en Humanistische
tradities.
Verder is Europa gedefini
ëerd langs geografische grenzen waarvan de Bosporus en de straat van Gilbraltar de meest levende voorbeelden zijn.Het is onze overtuiging dat de EU zich zou moeten richten op het werken aan een economisch en sociaal succes van de unie
zoals die nu bestaat uit 25 landen.De EU zal al haar krachten nodig hebben om dat doel te bereiken daar het een moeizame weg zal zijn in vele opzichten. Tegelijkertijd realiseren we ons dat de Balkan regio, Bulgarije en Roemeni
ë onderdeel zijn van Europa. Onderhandelingen met die landen over toetreding mogen gestart worden maar toetreding op korte termijn is geen prioriteit.Onder Nederlands voorzitterschap is het aannemelijk dat de EU in decem
ber 2004 een beslissing neemt over mogelijke onderhandelingen met Turkije over toetreding. Wij verzetten ons daar dus duidelijk tegen vanwege een keur aan redenen die wij in de motivatie zullen noemen.Primair is de be
slissing om met Turkije te onderhandelen er niet één die een redelijk draagvlak kent onder de EU-inwoners vandaag de dag.De volken binnen de EU hebben niet alle feiten en cijfers
, en zijn daarom niet in staat een gefundeerde keuze te maken over toetreding. Zoals het gegeven dat met de toetreding van Turkije er aan het einde van deze eeuw waarschijnlijk een moslimmeerderheid in Europa zal zijn. Een directe consequentie voor ieders kind en diens kinderen. Politici en opiniemakers geven de EU-inwoners niet de benodigde betrouwbare en realistische feiten over de consequenties van toetreding.Het onderwerp
van toetreding van Turkije is nooit op de agenda geweest van enige politieke partij in de EU op een zodanige manier dat het electoraat in staat was te kiezen op een juiste manier.Dit laat zien dat de be
slissingen over toetreding die zo’n enorme uitwerking op de volken binnen de EU hebben, gemaakt zijn door politieke elites die de mensen die ze vertegenwoordigen, negeren.De toetreding van Turkije zal een veel grotere uitwerking hebben op de EU dan de implementatie van de Europ
ese Grondwet. Daar waar diverse EU landen hebben aangekondigd een referendum te zullen houden over de grondwet, is er geen enkel land dat dit zal doen over de toetreding van Turkije. Dit is onacceptabel.Alle
EU landen moeten een referendum houden over de toetreding van Turkije vóór
december 2004.
De druk van de V
.S. op de EU om Turkije lid te laten worden moet naar ons idee genegeerd worden.Wij stellen voor dat Turkije een partner wordt met privileges maar geen volledig EU
-lid.De
EU heeft laten zien dat het capabel genoeg is om zeer goede relaties te
onderhouden met landen buiten de Unie. Turkije zelf heeft laten zien dat het
vruchtbare relaties heeft ontwikkeld met de EU maar ook met Israël
bijvoorbeeld.
Ons idee is dat een goede vriend niet noodzakelijk lid
hoeft te worden van je familie.De EU zou moeten werken aan sterke relaties
- inclusief privileges - met Turkije maar ook met andere regio’s die buren zijn van de EU, zoals Rusland, Oekraïne en Marokko.Deze
relaties moeten leiden tot een wederzijds voordeel, economisch en anderszins.
Wij zien geen argumenten om te stellen dat de
Oekraïne nooit lid kan worden van de EU terwijl Turkije het lidmaatschap wel wordt aangeboden, zoals is gedaan door EU-commissaris Verheugen.Pragmatisch
De
aanstaande integratie en economische ontwikkeling van de EU vraagt enorme
investeringen, inspanningen en aanpassingen van alle inwoners van de EU. Niet
alleen financieel maar ook mentaal.
Er mogen dan
misschien kleine voordelen kleven aan de Turkse toetreding op lange termijn voor de netto betalende EU leden, maar dit is verre van gegarandeerd.Alleen
al om deze pragmatische redenen beschouwen wij het geheel onjuist om met Turkije
te onderhandelen over toetreding.
Prioriteit zou moeten zijn om de EU, zoals deze gevormd is per 1 mei 2004, vitaal te maken met
een gedeelde onderlinge loyaliteit tussen alle inwoners.De integratie van de voormalige DDR in de Duitse Federale Staat is een goed voorbeeld van
welk een grote inspanning een integratie vraagt.De
toetreding van Turkije maakt het nog veel moeilijker om de EU
te controleren en te besturen.
Vooral als het gaat om het proces van be
slissingen nemen en het vinden van consensus bij cruciale onderwerpen.Demografisch
Als Turkije zou toetreden rond 2010
, zal Turkije het land zijn met de grootste politieke macht na Duitsland, gebaseerd op zijn vertegenwoordiging in het parlement.Rond 2020 zal Turkije het land zijn met de grootste bevolking van de EU, met een piek van zo’n 100 miljoen inwoners rond 2050. Tegen die tijd zal zo’n 20% van de E
U-populatie Turks zijn en in potentie is dan 40% moslim. De toetreding van Turkije in 2010 staat qua omvang gelijk aan de toetreding van alle 10 nieuwe leden tezamen per 1 mei 2004. Maar deze groep van 10 zijn landen waarvan de bevolking krimpt, die van Turkije zal met ruim 20 miljoen gaan groeien.Een voorbeeld: Turkije zal bij toetreding tot de EU in 2010 ruim 6 keer zoveel parlementzetels tellen
als Nederland, en dus 6 maal zoveel zeggenschap hebben.Dat terwijl Nederland per inwoner veruit het meeste netto zal betalen aan de toetreding (zoals Nederland sinds de oprichting van de EU veruit het meeste netto betaalde aan de EU per inwoner), daar waar Turkije decennia
lang vele miljarden van de EU zal ontvangen.Nederland heeft een inkomen per hoofd van de bevolking dat bijna 10 maal dat van Turkije is, ofwel Nederland verdient ruim tweemaal wat Turkije verdient en levert daarvoor geld en politieke macht in.
De
demografische uitwerking is enorm in politieke zin maar ook qua immigratie.
Immigratie van laaggeschoolde niet-westerse migranten naar de rijkere EU
-landen heeft een negatief effect op het ontvangende land in ruime zin. Financieel, economisch maar ook ecologisch.Het rapport “Immigration and the Dutch Economy” van het CPB uit juni 2003 laat dit duidelijk zien.
Met de enorme problemen van vergrijzing van de EU
-bevolking zou de focus naar ons idee die van ondersteuning van gezinnen moeten zijn in plaats van immigratie.
In
de gehele EU zijn er jonge vrouwen die nog steeds kinderen willen krijgen
Selectieve immigratie van hoger opgeleiden of bijzondere talenten en vakmensen zal altijd mogelijk moeten zijn
, maar immigratie als oplossing voor de vergrijzing is iets waar wij ons tegen verzetten.Ons inziens zal de toetreding van Turkije de loyaliteit van de EU
-inwoners onderling ondermijnen. Temeer als ze ondervinden dat het welvaarts- en welzijnsniveau afneemt en hun binnenlandse behoeftes niet worden opgelost.
Cultur
eelEuropa
heeft een enorme culturele diversiteit en dat maakt Europa ook fascinerend en
rijk.
Niettemin
heeft deze culturele diversiteit ook geleid tot soms moeizame politieke en
economische processen. Toetreding van Turkije zal de onderlinge kloof in
cultureel bepaald gedrag, mentaliteit, houding en loyaliteit alleen maar
vergroten.
In tegenstelling tot wat sommige opinieleiders ons willen doen geloven
, is er naar onze overtuiging wel degelijk zoiets als een Europese cultuur.Alle bestaande EU
-leden hebben een cultuur die zijn wortels heeft in Griekse, Romeinse, Joodse, Christelijke en Humanistische traditie, religie en filosofie. We kunnen ook concluderen dat de inwoners in veel EU-landen een sterke neiging tot individualisering, cultuurrelativisme en massale ontkerkelijking hebben laten zien. Veel EU-inwoners worstelen tegelijkertijd om een nieuwe vorm van identiteit te vinden waar sprake is van gedeelde waarden en loyaliteit naar elkaar.Turkije
heeft niet alleen een totaal andere cultuur, het land bestaat uit een zeer ruime
meerderheid van overtuigde en loyale moslims.
Wij vinden het meer dan zorgwekkend dat het de moslimfundamentalisten zijn in Turkije die de toetreding van Turkije tot de EU het sterkst ambi
ëren.Verkiezingen in Turkije in de laatste decennia hebben laten zien dat de meerderheid van de Turken stemt op tamelijk fundamentalistische leider
s. Deze leiders zullen zichzelf echter niet als zodanig uitspreken in het debat in Europa, zeker niet in een andere taal dan het Turks.Turkije houdt Noord-Cyprus bezet en is niet bereid het land terug te geven aan de van origine Griekse bewoners. Turkije biedt geen echte oplossing voor de Koerden, daar waar de Koerden recht zouden moeten hebben op een regeling vergelijkbaar met die van de Schotten in Groot-Brittan
nië.T
enslotte is Turkije nog steeds in een ontkennende fase als het gaat om de Genocide op Armeniërs en christenen aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Een genocide die voor de Nazi’s als voorbeeld diende. Geen enkel EU-lid zou het accepteren als een lid de Holocaust ontkent, en we zien ook geen reden om te accepteren dat Turkije de Armeense genocide ontkent. Turkije is verantwoordelijk voor een genocide die minstens 1 miljoen mensen het leven kostte.Wij vinden het meer dan zorgelijk dat tot op heden alleen het Zwitserse parlement de Genocide heeft erkend. De EU en in het bijzonder de Nederlandse minister van
Buitenlandse Zaken, de “Turkije-fan” Ben Bot, beschouwen de genocide als een non-issue. Een regelrechte schande.
Het
is bijzonder na
Turkse toetreding zal naar onze mening zorgen voor desintegratie van
de EU omdat verschillende culturen, levend in segregatie zonder dezelfde waarden te delen, niet in staat zijn elkaar eenheid en loyaliteit te bieden.
Geografisch
Europa is duidelijk gedefini
ëerd als een geografisch gebied, zoals Azië of Afrika. Toetreding van Turkije betekent dat er een Euraziatische Unie wordt ontwikkeld. Naar ons idee zijn Georgië, Armenië, Syrië, Irak en Iran niet de buitengrens van Europa.Als Europese politici en de Verenigde Staten de logische natuurlijke grenzen willen overschrijden, moeten ze de EU
-inwoners de argumenten geven waarom zoiets nodig is.Alleen daarna kan door
de EU-inwoners een keuze gemaakt worden, ten faveure of juist tegen toetreding van Turkije. Een en ander moet dan onderdeel zijn van een veel bredere discussie over toetreding van Oekraine, Armenië, Georgië, Syrie, etc.Economisch
Turkije zal duidelijk meer voordeel hebben van toetreding dan vice versa.
Vandaag
de dag al is Turkije sterk afhankelijk van de handel met Europa en van Europese
toeristen. Het niet toelaten van Turkije tot de EU zal naar ons idee dan ook
niet zorgen voor een breuk van Turkse kant. Turkije
heeft niets te winnen in dat proces.
Private
ondernemers hebben reeds duidelijk gemaakt dat het mogelijk is om een
winstgevende activiteit te hebben in Turkije of met Turkse bedrijven.
Europa heeft weinig baat bij de toetreding van Turkije, er zijn nu al vele
, minder ontwikkelde regio’s in de EU, die veel steun nodig hebben. Voor deze regio’s zal Turkse toetreding leiden tot minder welvaart.Turkije is in staat om haar binnenlandse economie significant te laten ontwikkelen zonder EU
-lid te worden. In dat scenario hebben ook EU-leden de mogelijkheid te profiteren als winsten stijgen en bedrijven extra winst herinvesteren in de EU. Wij stellen voor dat de EU ontwikkelingen ondersteunt in Turkije op vergelijkbare wijze als in China en India.
Toetreding van Turkije zal
immigratie van kansarme niet-westerse migranten tot gevolg hebben, als deze het
recht krijgen zich elders in de EU te vestigen. Dit is in contradictie met
hetgeen EU politici zeggen na te streven, namelijk het indammen van de
immigratie van kansarme niet-westerlingen.
De beschikbare studies naar de consequenties van de toetreding van Turkije houden geen of onvoldoende rekening met de werkelijke netto consequenties voor de individuele EU
-inwoner.En
er wordt
weinig
tot niets gepubliceerd over de voordelen van andere opties.
Politiek
Als Turkije toetreedt
, dan is het tegen 2020 op ruime afstand het grootste EU-land. Dit houdt in dat het armste land van de EU met een totaal afwijkende politieke cultuur tegelijkertijd het machtigste land is. Wij vinden dit een onacceptabel perspectief voor de EU-leden van vandaag.De opstelling van de Duitse CDU
-lijsttrekker, Angela Merkel, is lovenswaardig in deze. Zij was de eerste EU-politicus die aan Turkije in het voorjaar van 2004 duidelijk maakte dat het geen EU-lid kan worden. Wij vragen aan alle EU politici om de wijsheid van Angela Merkel over te nemen en haar stelling zoals geuit richting Turkije, op het einde van 2004 te volgen.
naar Heemland Berichten, Nagedachtenis aan Hans Janmaat
naar Heemland 29, Paasboodschap
terug naar hoofdbladzijde Heemland
terug naar Heemland Archief, Heemland 2003, nr 26-28
terug naar Heemland 29, Ten geleide
hoofdbladzijde Heemland