HEEMLAND 30 (zomer 2005)
Hoe het communisme
pleegt om te gaan met de islam
Omgang
met de moslimcultuur
Zouden
de neoliberale democratieën wel de islamisering willen en kunnen tegengaan?
Voorlopig willen ze het niet, denken een lijn te kunnen trekken tussen islam en
terrorisme. Nochtans beroepen degenen die de islam gewapenderhand verdedigen
zich op de Kor’an, versnummer 110:2. De arabist Hans Jansen waarschuwt in
Trouw (27 nov 2005) voor de ontwikkeling naar een ‘dhimmitude’, een
voorzorgzucht om aan de islamisten zoveel mogelijk toe te geven teneinde
gewelddadige actie hunnerzijds te voorkomen met verwijzing naar het boek van
Bat Ye’or “Islam and Dhimmitude: Where civilizations collide”
(2002). Zelf heb ik 17 jaar tussen moslims gewoond in Amstelbad en Hayabad aan
Zee (voormalig Amsterdam en Den Haag) en 5 jaar in Cebu, Philippijnen. Ik ben
driemaal tot verhuizing genoopt en bij gevolg niet overtuigd van de
toereikendheid van een vrijwillig assimilatie of verzuilingsmodel. Ik geloof
niet op voorhand in de effectiviteit van een inburgeringscursus voor imams à la
minister Verdonk.
Hoe
pakken anderen het aan?
We
hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden en kunnen te rade gaan bij de
volkeren en systemen welke met succes in het verleden de islamisering konden
stuiten. Te denken valt aan het kastenstelsel van de Indiërs Zie hiervoor “Een
geslaagde Multiculkurele Samenleving: India” door dr. Koenraad Elst in
het tijdschrift Tekos, nummer 133. Hieronder geef ik een kleine schets van de
wijze waarop Chinezen en Russen onder het communisme de islamisering hebben
gestuit.
De
Chinese Volksrepubliek heeft, afgezien van een kleine bevolkingsgroep de Hui die
meent dat het door Allah alleen is toegestaan varkensvlees te eten, vooral te
doen met de landbebouwende Oejgoeren in Xin Jiang (Nieuw Territorium) Oeigoer
Autonoom Gebied. Er wonen ook nomadische Kazakken in een eigen departement,
Kirgiezen, Tadzjieken, Kalmoeken en Tartaren. Het zijn allemaal moslims en
verwant aan volkeren juist over de grens. De Regering heeft de 1800 imams
bijeengeroepen en gezegd, dat het tijd wordt van elkaar te leren. Zij deelde hen
het volgende mee: ‘Chinezen weten niet veel over Allah, sowieso niet over
God, maar jullie moslims weten niet veel van politiek. Kijk eens, de VSA voeren
een wereldwijde oorlog tegen de islam. Weest nu maar blij, dat U onder
bescherming van de Volksrepubliek woont. We gaan bij elkaar op cursus. Wat voor
cursus? Een cursus ‘politiek bewustzijn’. Is dat nou wel nodig? Ja, want
zonder cursus haalt U geen diploma en zonder diploma kunt U niet lid worden van
de Communistische Partij en zonder zo’n lidmaatschap mag U geen moskee runnen.’
Kolonisatie
van perifere gebieden
De
laatste jaren heeft de regering zich wat soepeler opgesteld, omdat er olie uit
Kazakstan moet vloeien naar China en ook de Christian League Amerikanen om
‘godsdienstvrijheid’ zeuren. Tegelijkertijd heeft China in de
Shanghai-club tezamen met de voormalige sovjet-republieken met een groot
islamitische bevolkingsdeel de gemeenschappelijke ‘strijd tegen het
terrorisme’ gecoördineerd. Dus, wee de moslim uit Xin Jiang die contact met
geloofsbroeders over de grens zoekt. Ook heeft China een drastisch
migratiebeleid van Han Chinezen naar Xin Jiang opgezet. Dit is helemaal geen
origineel Chinese aanpak, het is afgekeken van de Sovjet-Unie.
De
sovjetmethoden
In
1917 waren er in de Sovjet-Unie 23.000 moskeeën voor 45 miljoen moslims en toen
ze in 1989 ophielden waren er 300 moskeeën voor 75 miljoen moslims. Het ging
zo: In december 1917 kwamen de bolsjewieken met een verzoenende verklaring:
“Moslims van Rusland, Tartaren van de Wolga, de Krim, Kirgizië, de Sarts
uit Siberië en Turkestan, Turken en Tartaren uit Transkaukasië, Tjetsjenen
en Berg-kozakken! Allen van wie de
moskeeën zijn vernietigd en wier geloof en gewoonten door de Tsaren zijn
geschonden, van nu af aan voortaan worden jullie geloof, jullie gewoonten,
jullie nationale en culturele instellingen vrij en onschendbaar verklaard. Bouwt
ongehinderd aan uw nationale leven in vrijheid. Het is uw recht, kent uw
rechten, ze zullen gelijk die van de andere volken van Rusland
door de macht van de revolutie, door de Raden van arbeiders, soldaten en
boeren worden beschermd.” Het Commissariaat voor Nationaliteiten
voorgezeten door Stalin legde alras contact met de vanaf 1917 Ruslandwijd
opgerichte moslimorganisaties. Stalin richtte het Commissariaat voor Moslimzaken
op en bood het voorzitterschap aan de gematigde mensjewiek Ahmed Tsalikov. We
weten niet waarom, maar die ‘weigerde’ en toen werd de post gegeven aan de
tartaar Mulla Nur Vakhitov. Die vormde in juni 1918 de Russische Partij van
Moslim Communisten. Stalin leek dit te laten begaan, maar kort daarna werd
Vakhitov in Kazan geëxecuteerd en wel door de geheime dienst Tcheka. De
partij werd meteen ontbonden en de functies van het Centraal Comité van de
Communistische Partij werden overgenomen door het Centraal Bureau van Moslim
Organisaties van de Russische Communistische Partij.
Al
in maart 1919 werden de woorden ‘moslim organisaties’ vervangen door
‘organisaties van Volken in het oosten’. Het Moslim Commissariaat verdween
spoedig daarna en het woord moslim
is nooit meer verschenen in de gremiën van de sovjetstaat. De officiële
redenering was, dat wel inhoud en steun wordt verleend aan het beginsel van zelfbeschikking
indien het gericht is tegen feodale, kapitalistische en imperialistische
krachten, maar niet ten bate van ‘bourgeois’-begrippen en andere ficties die
los staan van de klassenstrijd. Omdat de naar de moslimgebieden
‘verhuisde’ Russen veelal het industriële proletariaat vormden temidden van
moslim-feodalen, werkte dit zodanig gestelde beginsel in de praktijk uit ter
meerdere glorie van het Russische volk. Het gedoodverfde doel bleef een cultuur
die slechts voor de vorm naar nationaliteit was maar socialistisch naar inhoud.
De nieuwe sovjetmens was toch vooral een Rus en zijn culturele en mentale
superioriteit werd niet onder stoelen of banken geschoven. De onverenigbaarheid
van de islam met de sovjet ‘way of life’ werd herhaaldelijk verkondigd en de
islam werd als achterlijk en belachelijk voorgesteld.
Dat
laatste doen de Chinezen nu nog. De politicoloog Miao Yuanyi schrijft in zijn
‘Zhongguozi Lu’ (De Weg die China gaat) uit 1995: “Vergeleken met het
Stalin-nationalisme is het moslimnationalisme erg achterlijk. Gelukkig ligt er
een woestijn tussen hen en ons, en hebben wij een sterke assimilatieve
beschaving. Maar de westerse landen met hun mensenrechtengedoe, nou die zullen
er nog wel een hele klus aan hebben. Het is het grootste probleem van na de
koude oorlog geworden.” Er worden in de communistische stelsels dus wel in
naam en officiëel benoemde religieuze hiërarchieën geduld, maar deze blijven
machteloos tegenover de aanlokkelijkheid van strikt seculier onderwijs. In het
leger werden geen moslims toegelaten op belangrijke posten. Vergelijk dat dan
maar eens met het Nederlandse leger dat moslims bij voorrang aanstelt.
Er
werd in de Sovjet-Unie ook een keiharde taalpolitiek gevoerd tegen elk ander
schrift dan het cyrillische en tegen de arabische leenwoorden en orthografieën
in talen die gebezigd worden door moslims binnen de sovjetstaat.
Vanzelfsprekend werd alleen in het Russisch onderwezen. Eerst leek er weinig
belangstelling voor moslim middelbare scholen, maar zodra er ook maar één
Russisch kind schoolging, werd de tent drastisch gerussificeerd.
De eerste marxistische historicus, Pokrovskiy had het nog ‘absolyutnoye zlo’
(duivels) gevonden om het rijk naar niet-Russische volken uit te breiden, maar
gaandeweg had men de doctrine van het mindere van twee kwaden beleden. De
vergelijking met de voorstanders van de toetreding van Turkije tot de EU dringt
zich hierop: “If you can’t beat them (/the moslims), join them”.
Het woord zanoyevaniye (verovering) werd in dit verband verboden, men sprak
van vrijwillige vereniging.
Naast
de taal- en onderwijspolitiek werd nog een veel ingrijpender middel ingezet
tegen de islamisering: de ‘vrijwillige’ verhuizing.
Bij
het sovjetbegrip narodnost (ethnische groep) hoorde helemaal niet het westerse
idee van nationaliteit als grondslag voor een eigen grondgebied. (national’nost
is dus niet territoriumgebonden!). De reden was nu deze: ter ‘bescherming’
van sommige volkeren konden ze misschien beter en masse ergens anders gaan
wonen. De islamistische Krimtartaren bleven zozeer van zowel de Russen als de
beter geassimileerde Tartaren apart staan (zij namen bijvoorbeeld geen Russisch
naamachtervoegsel als –ov of –jev aan) dat hun te verstaan werd gegeven
wellicht Allah beter te kunnen dienen door zijn woord elders te verspreiden. Dat
wilden zij wel. De sovjetstaat zorgde voor de logistiek, treinen en
vrachtauto’s en op ging het naar de Dar-el-Kafir, het nieuw te bewerken gebied
der ongelovigen. Wij weten nog steeds niet waar hun nieuwe adres was, want
niemand heeft ooit een verhuiskaart van die ondankbare moslims gekregen uit de
zarubezhnyy (niet-sovjet Oosten). Tussen 1926 en 1939 zijn ook een miljoen
Kozakken verhuisd en tijdens de tweede wereldoorlog nog eens een miljoen
moslims, zeker meer dan 1500 km van huis.
Kering
van de islamitische opmars
Laten
we hier eens aan denken, als we discussiëren met Europese en Amerikaanse
politici, die ons willen laten geloven, dat de islam vrijheid betekent, dat er
‘moslimdemocraten’ bestaan, dat we niet moeten discrimineren, dat we ze
een hand moeten reiken, dat we onszelf in een soort verstarde bevangenheid en
verbijstering als weerloze slachtoffers in een oprukkend moslimcorset moeten
persen. De Spaanse Reconquista heeft 100 jaar geduurd. De rigoreuse sovjetmaatregelen
bleken na 1989 niet voldoende bestand tegen de demografische
veroveringsstrategie van de islam, uitgedragen door nog eens 75 miljoen
Turkstaligen in de voormalige Sovjetrepublieken. Deze Turkstaligen in
Centraal Azië hebben inmiddels van Turkije dubbele paspoorten hebben
gekregen! Als zelfs het gereedschapstrommeltje van Stalin niet toereikend
blijkt, hoe wil men dan toch een tandeloze euro-islam creëren?
Het
is tijd de religie te bezien vanuit psychiatrisch standpunt. Zie ‘De
Toekomst van een Illusie’ door Sigmund Freud. Freud vreesde dat we er nog
lang niet vanaf zijn. Psychiatrie in dienst van de volksgezondheid, daarover
kunnen we ook nog veel leren van de Sovjet-Unie en ook van de Duitse Völkerseelenkunde,
maar dat is meer een onderwerp voor een ander artikel.
Echter,
een moslim wordt niet als moslim geboren, de bedrading is alsdan nog niet
aangelegd. Met een drastisch cognitief opvoedingsprogram voor moeder en baby
komt men een heel end. De president van Roemenië, de communist Ceaucescu hield
statistieken bij van Roma-vrouwen die niet met Roemenen trouwden. Hij beloofde
de Roma’s werk, huizen, ze mochten hun woonwagen houden en hun taal, als ze
maar hun vrouwen met Roemenen lieten trouwen. Quod non; dus kregen ze niets. Dit
nu lijkt mij ook een inspirerende gedachte met betrekking tot moslims die hun
vrouwen immers verbieden om in te trouwen met niet-moslims. Zo worden ze voor de
keuze gesteld: integreren of zich uitgesloten weten. Deze methode is evenwel
geen oplossing voor overtuigde racisten. Die moeten dan maar wachten op de
ontdekking van een moslim-gen dat alsdan middels genetische manipulatie wellicht
kan worden geneutraliseerd.
Drs. Alfred
Vierling
3 februari 2005
opgemaakt naar Vierling's gastrede op 29 januari bij Voorpost onder het motto "Geen djihad in onze straat".
Bronnen:
1) Bat Ye'Or “Islam and Dhimmitude, Where Civilizations Collide”, Maddison Teaneck, Lancaster, Groot-Brittannië, 2002
2)
Geoffrey
Wheeler “Racial Problems in Soviet Muslim Asia”, uitgave Institute of
Race relations, Oxford University Press, 1960.
terug naar Heemland 29, Ten geleide
terug naar Heemland 29, Samen op weg of de weg kwijt
terug naar thuisblad van Heemland
naar Heemland 30, Een vals gevoel van veiligheid