HEEMLAND 29 (lente 2004)
INGEZONDEN
Is
het EU-lidmaatschap wel goed voor Turkije?
In de discussie over de toetreding van Turkije tot de
E.U. wordt er vaak gekeken naar de baten en kosten voor de E.U., of juist de
mogelijke voordelen voor Turkije. Er wordt echter nooit gesproken over de
mogelijke nadelen, die kleven aan een E.U.-lidmaatschap. In dit artikel zal er
worden ingegaan op de nadelen, die Turkije kan ondervinden bij toetreding
tot de E.U.
De
stabiliteit van Turkije
De meeste Nederlanders kennen Turkije als een mooi
vakantieland, maar achter deze zonnige façade schuilt een ander Turkije,
namelijk een Turkije als een uiterst instabiel land. Inflatiecijfers en
aardbevingen laten de economie letterlijk en figuurlijk op haar grondvesten
beven, maar ook verscheidene religieuze en etnische spanningen vormen een gevaar
voor de de stabiliteit van het
mediterrane land.
De enige factor van stabiliteit in Turkije is het
leger. Het officierencorps speelde al geruime tijd voor de Eerste Wereldoorlog
een grote rol in de hervormingsbeweging van de zogenaamde ‘Jong-Turken’,
die streefden naar een modern Turkije. Sinds de vestiging van de Turkse
republiek in 1923 waarborgt het officierencorps de seculariteit van de staat,
zoals die in 1928 grondwettelijk is vastgesteld.
Het imposante Turkse leger zorgt er enerzijds voor
dat de Turkse staat haar neutraliteit kan behouden ten opzichte van de
buurlanden, wat geen sinecure is gezien de strategische ligging van Turkije en
de aard van de regimes in de omliggende landen. Anderzijds zorgt het leger
ervoor dat het karakter van de Turkse republiek niet kan worden aangetast door
politieke en vooral religieuze extremisten.
Één van de voorwaarden voor het E.U.-lidmaatschap
is de aanpassing van de wetten aan de Europese regelgeving. Dat betekent niet
alleen het opstellen van de Turkse binnenlandse markt voor Europese producten,
maar evenzeer het respecteren van de mensenrechten en de regels van de
democratische rechtstaat. Naast deze democratische regels dient Turkije ook
minderheidsrechten te respecteren.
De feitelijke dictatuur van het leger is in
tegenspraak met de voorwaarden van een normaal functionerende parlementaire
democratie. Het ontbinden van onwelgevallige regeringscoalities, het verbieden
van politieke partijen en het opsluiten van dissidenten is tegen de Europese
regelgeving ten aanzien van politieke vrijheid. Toch is het de enige manier om
politiek extremisme tegen te gaan in Turkije.
De communistische partijtjes vormen namelijk geen
parlementaire bedreiging, maar ze zijn wel uiterst gewelddadig en plegen
regelmatig aanslagen. De nationalisten worden oogluikend toegestaan, maar
desalniettemin kort gehouden door het leger. De onmiddellijke en serieuze
dreiging komt echter uit Islamistische hoek, omdat deze op een brede steun kan
rekenen onder de Turkse bevolking, wat zich vertaalt in parlementaire invloed.
Turkije heeft vanaf de stichting van de republiek
door Kemal Pasha, bijgenaamd ‘Atatürk’ (Vader der Turken), een beroerde
reputatie op het gebied van de eerbiediging van etnische en culturele
minderheden op haar grondgebied. De stichting van de republiek ging gepaard met
de massamoord op de Armeniërs in het oosten van het land en de etnische
zuivering van de westkust van de eeuwenoude Griekse nederzettingen.
Tegenwoordig zijn er een aantal stromingen die een
bedreiging vormen voor de Turkse staat in internationaal verband, namelijk de
Koerdische afscheidingsbeweging en de Pan-Turkse beweging. Eerstgenoemde kan
destabiliserend zijn voor de regio, aangezien de Koerden zijn verspreid
over verscheidene buurstaten. Laatstgenoemde probeert invloed te verwerven in
instabiele regio’s, zoals de Kaukasus en Centraal-Azië, waar verwante
volkeren leven.
Een heikel punt, dat vaak over het hoofd wordt
gezien, is de godsdienstvrijheid.
Officieel is de Turkse republiek een seculiere staat, maar in werkelijkheid
staan de gebedshuizen onder toezicht van de staat en is de Islam de enig
toegestane godsdienst. Christelijke gemeenten worden ingeperkt en evangelisatie
wordt tegengewerkt. Openbare godsdienstvrijheid zal echter waarschijnlijk een
heftige tegenreactie teweeg brengen bij de Islamisten.
Duitsland en Nederland herbergen de grootste Turkse
minderheid in West-Europa en daarmee werken Turkse ontwikkelingen in op deze
landen en werken ontwikkelingen in deze landen in op Turkije. Een alledaags
voorbeeld is bijvoorbeeld het toekennen van de punten voor het jaarlijkse
Eurovisie-songfestival, waarbij Turkse immigranten in Nederland en Duitsland
massaal stemmen op de inzending van het Turkse thuisland.
Duitsland en Nederland bieden niet alleen werk aan
miljoenen Turkse gastarbeiders, maar ook onderdak aan allerlei extremistische
politieke en religieuze groeperingen, die in Turkije allang zijn verboden.
Allerlei communistische, islamistische en nationalistische groeperingen
kunnen hier doorgaans openlijk bijeenkomsten beleggen en fondsen werven voor
opruiende en gewelddadige acties in Turkije.
Als de grenzen tussen Turkije en West-Europa
wegvallen zullen deze vaak gewelddadige en extremistische groeperingen
ongestoord vanuit Nederland en Duitsland gaan opereren in Turkije. Bovendien zal
de rol van het leger in de politiek bij een eventuele toetreding van Turkije
zijn uitgespeeld, waardoor er ook geen tegenkrachten meer zullen zijn, die een
dergelijke bedreiging van de stabiliteit van het land het hoofd kunnen bieden.
Nederland kent een zeer liberaal drugsbeleid, waarin
de Turkse minderheid in Nederland een grote rol speelt. Het Nederlandse
gedoogbeleid staat echter haaks op het Turkse beleid om de drugsproductie en de
doorvoer vanuit de rest van het Midden-Oosten zoveel mogelijk te bestrijden. Als
Nederland het huidige drugsbeleid voortzet zullen Turkse drugssyndicaten hier
vrij spel hebben en vanuit hier hun handel kunnen uitbreiden in Turkije.
De toetreding van Turkije tot de E.U. zal een
ongekende uitbreiding van de drugshandel op het strategisch gelegen Turkije tot
gevolg hebben. Dat komt met name omdat de grenzen van Turkije moeilijk zijn te
bewaken en Turkije voldoende gebieden kent waar de regering niet voldoende gezag
heeft. Bovendien valt de strikte grenscontrole met Griekenland weg, waardoor er
geen binnengrenzen meer zijn, die de toevoer nog kunnen indammen.
Het zijn dus niet alleen de vele extremistische
politieke en religieuze groeperingen, die profiteren van de opening van de
grenzen, maar evenzeer de Turkse drugssyndicaten. De drugshandel in Nederland is
echter vaak ook een rijke bron van inkomsten voor extremistische groeperingen,
die hier hun basis hebben. Dit levert een uiterst gevaarlijke cocktail van
misdaad en geweld op voor zowel Nederland als Turkije.
Het leger weet al decennia lang met succes het
seculiere karakter van de Turkse republiek te verdedigen tegen reactionaire en
fundamentalistische krachten, die voortkomen uit de Islam. Het ministerie van
geloofszaken controleert wat er in moskeeën wordt gepreekt en Islamistische
groepering worden streng in de gaten gehouden en desnoods verboden. Ook geldt er
een hoofddoekverbod voor openbare ambten en op universiteiten.
Maar terwijl Turkije een immer durende strijd voert
tegen aanvallen op de seculiere staat krijgen Islamistische krachten in
West-Europa vrij spel. Niet alleen laat men het hier toe dat hoofddoeken en
andere Islamitische symbolen het straatbeeld domineren, maar ook in
overheidsdienst is het toegestaan een hoofddoek te dragen. In West-Europa wordt
dus in die zin het moeizame proces van secularisering in Turkije met één klap
ongedaan gemaakt.
De
recente aanslagen in Istanbul laten zien dat zelfs met de strenge controle van
het leger en de politie het Islamisme zich durft te roeren. Dat het ook snel mis
kan gaan in een land dat als erg Westers wordt beschouwd, laat de Islamitische
revolutie in Iran in 1979 wel zien. Recentelijk zien we ook in het tamelijk
ontwikkelde Irak een snelle terugval na het verdwijnen van de repressie van een
seculiere militaire dictatuur.
Turkije is in alle opzichten een uiterst instabiel
land, dat slechts overeind wordt gehouden door de opgelegde eenheid van bovenaf,
die wordt bewaakt door het leger. Als het leger haar politieke invloed verliest
dan is de kans heel groot, dat Turkije afglijdt naar een situatie van etnische
en religieuze chaos, die de reeds kwakkelende economie zal doen instorten.
Een toetreding van Turkije tot de E.U. zou niet
alleen leiden tot het buitenspel zetten van het leger als stabiliserende factor
van de samenleving, maar eveneens tot een versterking van de destabliserende
krachten binnen Turkije. Europese regelgeving zal onbewust de bewegings-ruimte
scheppen voor allerhande extremistische en fundamentalistische groeperingen.
Tevens zal er van het huidige West-Europa een
ongewenste invloed uitgaan, die het wankele evenwicht van de seculiere republiek
zou kunnen verstoren. De vrije drugshandel, het opereren van allerhande
extremistische politieke groeperingen en de invloed van de orthodoxe Islam in de
Turkse gemeenschap in West-Europa zullen Turkije niet ongemoeid laten.
Een
E.U.-lidmaatschap zal leiden tot een destabilisering van de Turkse staat en de
Turkse maatschappij. Het seculiere republikeinse karakter van de Turkse staat
zal verdwijnen door het buitenspel van het leger binnen de E.U. en de Turkse
maatschappij wordt bedreigd door verdere criminalisering, tribalisering,
radicalisering en islamisering vanuit West-Europa.
Het is dus beter dat Turkije buiten de E.U. blijft
als ze het land zijn seculiere en republikeinse karakter wil blijven behouden en
een stabiel land wenst te blijven onder de hoede van het leger. Turkije doet er
beter aan om associatie-verdragen te sluiten met de E.U. om te kunnen profiteren
van de Europese welvaart en verschoond te blijven van maatschappelijke onrust.
Wouter Boerma
januari
2003
terug naar Heemland 29, Ten geleide
terug naar de thuiszijde van Heemland
naar Heemland 29, Mooi is het land
einde van Heemland
29e-post: redactie@heemland