'Forum voor nederlandse politiek'
Naar de hoofdbladzijde
van Heemland
HEEMLAND
NUMMER 16 (lente 2000)
NOODZAAK VAN WOONLASTENDALING
================================
Van VVD-zijde (Dijkstal) en van PvdA-zijde
(De Vries) wordt eindelijk erkend dat het stelsel van inkomensafhankelijke
regelingen met name het huursubsidiestelsel het grote dilemma vormt om de
armoedeval te keren, de stille armoede en de welvaarts- en welzijnsachteruitgang
van talloze middengroepers te bestrijden, de ongerijmde nivellering tegen te
gaan, de sociale mobiliteit niet oneigenlijk en onterecht te frustreren. De
methode bij uitstek zou zijn om het inkomensafhankelijke stelsel van
huursubidies af te bouwen. Woonkostenverlaging wordt dan noodzakelijk, maar ook
haalbaar.
Armoedeval,
huur- en koopsubsidiepolitiek en woningcorporaties
In ons land is eindelijk discussie op gang
gekomen over wat socialisten de "armoedeval" noemen, waar in Heemland
het begrip 'stille armoede' gehanteerd wordt. Deze laatste term verdient de
voorkeur omdat het een veel uitgebreidere permanente toestand van
onrechtvaardigheid betreft door sociaal-politieke beslissingen dan de 'val' sec
in besteedbaar inkomen die mensen komend vanuit de bijstand treft als ze werk
aanvaarden. Die val heeft te maken met de gangbare socialistische en
kapitalistische sociale strategie om aan de onderkant van de samenleving de levensomstandigheden te verzachten met behulp van allerlei subsidies en
dergelijke, die voor de uitvoering van verstrekking en controle een onevenredig
grote, geldvretende burocratie vergen. Die beheerkosten en de subsidiëringen
zelf vragen om enorme sommen gelds die echter wel opgebracht moeten worden door
de overige huurders en de kopers van voormalige huurwoningen waarbij bepaald
niet de sterkste schouders van de welgestelde, hypotheekschuldvrije
huizenbezitters de zwaarste lasten dragen maar de grote middenmoot die door hard
leren en werken wat meer inkomen en vermogen hebben dan de formele 'minima'. Zij
leven in stille armoede. De woningcorporaties die het beheer hebben over de
sociale woningbouw presenteren zich ten onrechte als sociale instellingen, maar
dat zijn ze niet. Woningcorporaties zijn zelf projectontwikkelaars geworden.
Het zijn allang geen democratisch gecontroleerde woningbouwverenigingen meer,
maar met elkaar gefuseerde, oligarchisch bestuurde stichtingen, die samen
ondermeer het beheer voeren over 2,4 miljoen huurwoningen. Zouden ze met hun
koepel, een semi-publiek monopolie, niet ontbonden moeten worden ? (zie o.a. mr.
D. Kuiper "Woningbouwvereniging" in NRC, 19 feb 2000, pg 6). De
woningcorporaties vervullen in de politiek-economische strategie van overheid
en bouwwereld een sleutelpositie inzake de woningmarkt.
De
valsheid der profiterende woningcorporaties
Mr Willem van Leeuwen, directeur en
woordvoerder van de overkoepelende vereniging van woningcorporatie Aedes denkt
er niet aan de huren generiek te gaan stabiliseren, laat staan stapsgewijs te
gaan verlagen. Neen, hij wil juist stelselmatige huurverhogingen zogenaamd
voor: kwaliteitsverbetering voor het 'woongenot', (kwaliteitsverbetering is
gewoon een ander woord voor onderhoud), tussenvormen van huurkoop,
woondienstenpakketten, en investeringen in sociale nieuwbouw voor speciale
groepen en andere nieuwbouw. Huren - zo vindt Van Leeuwen - moet weer 'in'
worden hoe duur ook. De waarheid is dat er steeds meer leegstand met huurderving
optreedt en mensen weer overgehaald moeten worden te huren om de rendementen
voor de beleggers te verhogen. In hun Investeringsvisie Woningcorporaties
berekenen ze rond / 185.000,- per woning, waar men tot voor tien jaar gewone
twee-onder-een-kap-woningen voor bouwde. Worden er grote sommen gelds
opgestreken en verspild; waar blijft het; is er wel onpartijdig toezicht ?
Minstens tot 2010 moeten de huren volgens Aedes jaarlijks fors blijven stijgen
met 4,5 %; dit is ook het uitgangspunt van de staatsecretaris voor
volkshuisvesting, Remkes (VVD), zich opstellend als zetbaas van de
bouw-en-woonlobby. Luisteren naar z'n eigen VVD-fractieleider Dijkstal om
inkomensafhankelijke subsidies aan te pakken waarvan de huursubsidie de
allerbelangrijkste is, past niet in zijn straatje. De regering bij monde van
Remkes kwam na veel weerstand uit de Tweede Kamer met het slechte 'compromis',
dat averechts werkt wat betreft de armoedeval: huursubsidieontvangers krijgen
het bedrag aan huurverhoging dat de inflatie overstijgt, extra compensatie. Want
Remkes wil - koste wat het kost - de huren maximaal kunnen laten verhogen, dit
jaar met 3,8 %. Weten politici wel echt wat ze huurders aandoen met hun kaalpluk
?
Stille
armoede vanwege extreme woonlasten onder huurders en kopers van nu
De woningcorporaties en andere inverteerders
zullen achter de schermen opgetogen zijn over de hardnekkigheid waarmee Remkes
en deze paarse regering de huurstijgingen willen laten voortzetten. Stijgende
huren vertalen zich in stijgende huizenprijzen en stijgende huizenprijzen
vertalen zich in stijgende huren. Zowel de lobby voor de huurstijgingen, waartoe
de woningcorporaties behoren, als de lobby voor de huizenbezitters, waartoe
eveneens de woningcorporaties behoren, rekenen zich steeds rijker. De
prijzen-explosies van huren en kopen komen de woningcorporaties bijzonder goed
uit om hun huurwoningen, wanneer ze, mogelijk door de politiek gedwongen, voor
forse woekerwinsten tegen "marktprijzen" aan oud-huurders en andere
gegadigden verkopen onbevreesd voor mogelijke waardedalingen in de toekomst.
Is er nog iemand in 't land zo naief die denkt dat woningcorporaties het belang
van hun huurders voorstaan ? Voor Aedes is 3,8 % stijging al op het 'randje' !
Als huurder blijf je de voetveeg van de politiek, uitmelken maar ! De Woonbond,
belangenorganisatie van huurders, heeft berekend dat gemiddelde huurders de
helft van hun netto inkomen kwijt zijn aan vaste lasten zodat meer dan 1 miljoen
mensen in permanente armoede leeft en nog eens 2,5 miljoen op de 'rand' van de
armoede. Over kopers van de veel te duur verkochte woningen van nu is geen
vergelijkbaar onderzoek gedaan, maar ook over deze doen verhalen de ronde dat ze
alle zeilen moeten bijzetten. Om de woonlasten te kunnen blijven opbrengen,
wordt door de betreffende huurders en kopers fors bezuinigd op andere zaken.
Zogenaamd
'landsbelang' in stelling gebracht tegen huurders
Het gekreun onder de veel te zware woonlasten
was tot voor zeer kort niet tot het kabinet doorgedrongen getuige uitspraken van
premier Kok met z'n 'vulkaan' en staatssecretaris Remkes; zo'n maatschappelijke
afstand bestaat er tussen de politieke elite en de bevolking. Bij het
regeerakkoord werd ervan uitgegaan dat de politiek rustig door kon gaan de
lasten te verzwaren ten gunste van woningcorporaties, projectontwikkelaars en
investeerders voor stedelijke vernieuwing en uitbreidingen, nodig vanwege de
massale allochtone immigratie en procreatie. Diverse fracties bleken
geälarmeerd;
naast de SP worden nu ook andere politici van links tot rechts in het land aan
hun jasje getrokken. Ze wilden de huurverhoging (nog altijd verhoging) van de
meeste huurwoningen, zeker voor het gros van de huurwoningen met huren op en
boven de huursubsidiegrens, maximeren op het inflatiepercentage van " 2 %
(wie krijgt dat zomaar ?!) en níét op 4,5 % wat de 'paarse' regering wilde. Ze
voelen het grote ongenoegen; de nood is hoog. Remkes trachtte deze fracties te
bezweren door een beroep te doen op het zogeheten 'landsbelang' om adviezen van
de landsadvocaat niet vrij te geven en te waarschuwen voor schadeclaims van
woningcorporaties en institutionele vastgoedbeleggers. De belangen van
huurders en kopers zijn al jaren telkens ondergeschikt gemaakt aan die van
bouwers, verhuurders en verkopers. Met deze lobby blijken deals gemaakt te zijn
of verwachtingen gewekt zonder het parlement - laat staan de bevolking - te
informeren; is dit 'landsbelang' ? Wordt hier geheimzinnig 'landsbelang' niet
verward met groffe marktstrategiën middels woonprijsopdrijving ten behoeve van
geheel andere politieke en economische doeleinden (U mag raden welke) ? In
een land waar miljarden verspild en overgehouden worden, kan herverdeeld worden
en kunnen woonlasten fors omlaag.
Armoedeval
te bestrijden door huursubsidie-afschaffing, generieke huurverlaging en verkoop
De huursubsidie is verreweg de grootste
veroorzaker van de armoedeval; het verstoort čn de woningmarkt čn de
arbeidsmarkt. Volgens C. Teulings, hoogleraar arbeidseconomie, "subsidieer
je in feite dat mensen te duur wonen". Teulings, evenals de politieke
elite, steunt waarschijnlijk ook uit persoonlijk eigenbelang het dure wonen van
thans. Je zou ook kunnen zeggen - en dat is de werkelijkheid dat de
prijsexplosies voor huur en koop van 100 tot 200 %, veroorzaakt door de
politiek-gestuurde prijsopdrijving van wonen van de laatste jaren, het wonen in
het algemeen veel te duur heeft gemaakt voor zeer veel mensen; en dat dus
huursubsidie-ontvangers niet te duur wonen, maar dat wonen veel moet opbrengen
om gegarandeerd de kas van verkoper, verhuurder en overheid formidabel te
spekken. De woningmarkt is als 'markt' doelbewust om zeep gebracht. Er zijn
woonprijsverlagende maatregelen nodig: een combinatie van generieke
huurprijsverlagingen, afbouw van de huursubsidies en verplichte aanbieding van
huurwoningen aan huidige huurders voor koop tegen een tarief van hoogstens 50
tot 70 % van de WOZ-waarde. Zo'n forse korting (en géén koopsubsidie !)
voor alle huurders (ook van particuliere verhuurders), zoals vroeger
gebruikelijk, is terecht omdat de meeste huurders jarenlang huren en met hun
huurpenningen volop hebben bijgedragen aan rente, aflossing en rendementen op de
woningen, die vaak al meermaals afbetaald zijn en het winstrendement voor de
investeerders ruim opleverden. Bovendien dragen huurders veel bij aan
pensioenen, huursubsidie en hypotheekrenteaftrek van anderen. Zelfs de
Telegraaf, de huurder-onsympathiekste krant van 'Wakker Nederland', verwacht van
een Nederlands kabinet door gedwongen massale verkoop van huurwoningen in een
handomdraai een forse verlaging van de prijs van huizen; zodat de vulkaan
van Kok niet hoeft uit te barsten ("Vulkaan" in Telegraaf, 20 october
1999). Citaat: "Dan wordt de schaarste op de markt voor koopwoningen
vanzelf verminderd waardoor een belangrijke oorzaak van de forse
prijsstijgingen aan koopwoningen vanzelf verdwijnt. Jammer dat Kok dat er
niet bij heeft verteld". Zelfs de Telegraaf die naar aanleiding van de
huurstijging van 3,8 % doodleuk stelde dat huurders die hierdoor in de knel
zouden komen nog altijd een beroep op de huursubsidie zouden kunnen doen, alsof
elke huurder huursubsidie krijgt (ook deze krant kan beter weten), zelfs deze
krant erkent dat prijsverlagingen een reële mogelijkheid zijn ter beteugeling
van de 'vulkanische' prijsexplosies op de woningmarkt. Maar Kok wil geen
prijsdalingen van huur en koop van woningen, vanwege het profijt voor z'n
poldermodel, net zo min als hij z'n kwartje op de benzineprijs kwijt wil.
Wordt
er wel gestreefd naar een billijker lastenverdeling en eerlijker maatschappij ?
Zowel Dijkstal als De Vries willen de
inkomensafhankelijke regelingen gaan beperken; de vraag is evenwel hoe ? Mijn
stellige indruk tot dusverre is, dat Dijkstal en zijn VVD helemaal niet willen
denken aan algemene prijsverlagende maatregelen. Vanuit de rechts-liberale,
kapitalistische visie van de VVD zullen ze hun privileges waartoe zeker behoren
hun in prijs sterk overgewaardeerde huizen, op peil willen houden. Ook van de
andere gevestigde partijen, van D66, PvdA en CDA, met hun tamelijk
gefortuneerde achterban valt hetzelfde te verwachten. Voor echte concurrentie op
de politieke markt, laat staan voor een politieke beleidswijziging, hoeft
niemand te vrezen, gezien al de anti-democratische hetze tegen de Oostenrijkse
regering. Concurrenten worden zonodig met valse agitatie en straatgeweld
neergehaald als het met een 'cordon sanitaire' niet mocht lukken. Te duchten
valt dat er door de 'politiek' niet gestreefd gaat worden naar daling, zelfs
niet naar matiging van de lasten, wat de beste positieve wijze zou zijn om
evenwichtiger verhoudingen te scheppen op čn de woningmarkt čn de arbeidsmarkt,
niet leidend tot loonstijgingen en inflatie, de bekende loonprijsspiraal. Eerder
wordt weer gekozen voor 'negatieve prikkels', voor verdere sociale afbraak
zoals (fiscale) benadeling van uitkerings- en pensioengerechtigden, én tegelijk
voor jaarlijkse verhoging van de lasten zoals huur, ziektekostenverzekering,
vervoerskosten en kosten van nutsvoorzieningen, - in kapitalistische geest -,
zodat immigraties (straks van Oost-Europeanen) en winsten voor bedrijfsleven en
overheid ongehinderd en onverminderd kunnen doorgaan. Het zou echt een keerpunt
zijn als met dit rampzalige beleid - afgekeken van Amerika of afgedwongen ? -
gestopt zou worden. Een elkaar wederzijds versterkend beleid: van enerzijds
lastenverlichting, vooral van woonlasten maar ook van andere lasten (er wordt
toch niet om niets belasting betaald ?), en ánderzijds afbouw van inkomens- en
vermogensafhankelijke subsidies, zou de staatsinvloed beperken maar ook de
staatskosten drukken, en kan leiden tot meer stabiliteit in de samenleving met
rechtvaardiger maatschappelijke verhoudingen. Er zou weer perspectief komen voor
velen die nu slechts al dan niet snelle achteruitgang te wachten staat. Doch de
debatten rond bijvoorbeeld huurverhoging en belastingherziening late duidelijk
zien dat de ‘politiek’ de werkelijkheid miskent en geen belang hecht aan een
eerlijke verdeling van lasten.
Mart Giesen
Terug naar boven
of
naar de inhoudsopgave
van dit nummer
zie ook Heemland 16,
Fiscale discriminatie van huurders
Naar Heemland 16, Multicultureel drama
of naar de Heemland Hoofdbladzijde
Wilt
een bijdrage aan dit forum leveren? U kunt Heemland een e-postbericht
sturen:
Klik hier
Bladzijde
samengesteld op 6 juli 2000
terug naar Heemland Hoofdbladzijde